Dyslexie

Herkent u het volgende bij uw kind of leerling:
  • Het maakt langdurig veel spellingsfouten
  • Het heeft veel steun nodig van spellingsregels
  • Het spelt een woord op dezelfde pagina soms op verschillende manieren
  • Het probeert de exacte spelling van een woord te onthouden, zonder relatie met andere woorden
  • Het kan de geleerde informatie niet reproduceren
  • De kennis blijft niet hangen omdat ze het ongestructureerd in het geheugen opslaan.

Herkent u de bovenstaande punten dan kan het zijn dat uw kind wellicht belast is met dyslexie.

Onvoldoende motivatie

Omdat het kind weinig resultaat ziet van zijn inspanningen raakt het gedemotiveerd. Zeker wanneer er nog geen diagnose is gesteld kan het kind allerlei redenen bedenken waarom het lezen en spellen niet lukt.

Lichamelijke klachten

De inspanning die het op school moet leveren kan zo zwaar zijn dat dit zich uit in lichamelijke klachten. Ook kan een kind klagen over buikpijn of hoofdpijn. Soms probeert het kind hiermee (onbewust) de aandacht van de lees- en spellingsproblemen af te leiden.

Faalangst

Omdat ieder kind aan verwachtingen van ouders / leerkrachten en soms klasgenoten wil voldoen ontwikkelt het soms faalangst. Dit is de angst om te falen of tekort te schieten, de angst om niet aan bepaalde verwachtingen te kunnen voldoen. Deze faalangst heeft veel invloed op prestaties.

andere problemen

‍Een kind met dyslexie heeft naast problemen met lezen en spellen, vaak met meerdere vaardigheden problemen. Bijvoorbeeld met rekenen en het verwerken van instructies van de leerkracht. Het risico bestaat dat gedacht wordt dat het kind niet goed genoeg zijn best doet en dat het hierop wordt afgerekend.

Dyslexie heeft dus grote gevolgen voor het functioneren van het kind op school, maar ook thuis.

Wat is dyslexie precies?

Officieel wordt dyslexie in Nederland aangeduid als:

“Een hardnekkig probleem met het aanleren en het accuraat en/of vlot toepassen van het lezen en/of spellen op woordniveau.”

Dyslexie betekent letterlijk: niet kunnen lezen. Bij dyslexie gaat lezen, spellen en schrijven gezien de leeftijd en het onderwijsniveau veel te moeizaam, terwijl iemand wel een gemiddelde intelligentie heeft.

Er is alleen sprake van dyslexie als er geen andere oorzaken zijn die de leesproblemen kunnen verklaren. Bij dyslexie kunnen zowel lees- als spellingsproblemen voorkomen, maar deze komen ook los van elkaar voor.

Op tijd herkennen van Dyslexie

In Nederland heeft ongeveer 10% van de basisschoolleerlingen moeite met leren lezen. Leert een kind niet goed lezen dan heeft dit grote invloed op de schoolloopbaan en het verdere functioneren in de maatschappij. Het is dan ook belangrijk dat basisscholen leesproblemen zo vroeg mogelijk opmerken en aanpakken.

Veel basisscholen geven aan onvoldoende kennis en capaciteit te hebben voor begeleiding van leerlingen met leesproblemen. Deze extra ondersteuning van leerlingen met leesproblemen wordt gedaan door een remedial teacher. Deze kan ingeschakeld worden door school maar ook door ouders zelf.

Herkent u het bovenstaande bij uw leerling of uw kind? Neem dan gerust contact op. Het tijdig erkennen van het probleem is belangrijk voor het verdere verloop van de begeleiding. Hoe meer het kind ontmoedigt is bij het leren hoe langer het duurt voordat het weer vol vertrouwen vooruit kan.

Testimonials

‘Bedankt dat je me zo goed hebt geholpen met dit schooljaar’.

Want je zag dat ik heel erg omhoog ging. Alleen begrijpend lezen was een beetje laag, dus gingen we aan de bak. Dat ging best goed! Bedankt voor alles wat je gedaan hebt.

Thijmen

‘It all begins with that one tiny seed.’

Heel veel bedankt voor het lesgeven en als u de tekst heeft gelezen dan zal ik u vertelen ik ben het zaatje dat kleine zaatje maar nu nu ben ik een stuk gegroeit dankzij jouw. Dankje en tot na de zoomervekansie.
‘Bedankt voor alle hulp’

Rijk

“van VMBO-T naar HAVO/VWO advies”

Het was een goede tijd, terwijl ik aan het begin dacht dat dit heel stom was. Maar na een paar lessen ging ik er met een glimlach heen. Het begon echt leuk te worden en ik merkte dat het leren makkelijker ging. Het was ook echt fijn dat Bernadette een hele goede uitleg gaf. Ze was heel aardig en bood mij vaak een beetje drinken en fruit aan. Toen ik bij Bernadette begon had ik vmbo-t-Havo advies en toen ik klaar was had ik Havo-VWO advies, met 1 punt tekort voor VWO advies. Dus ik ben heel blij dat ik bij Bernadette op bijles heb gezeten en ik bedank haar voor de leuke en goede lessen.

Finn

‘Hallo Bernadette, bedankt voor de extra spelling lessen. Ik ga je echt missen.’

Lisanne

‘Lieve Bernadette, heel erg bedankt voor de bijles het heeft me veel geholpen. Mijn schooladvies is hierdoor aangepast’

Nora

‘Bedankt voor alles. Ik heb nu Havo niveau gescoord voor rekenen. Yeah !!!’

M7 spelling werkwoorden AI (VWO)
M7 begrijpend lezen AI (VWO)
E7 rekenwiskunde AII (Havo)

Bojsza

Eindtoets twee niveaus hoger dan schooladvies.’Bedankt dat je altijd in mij hebt geloofd en mij hebt geholpen. Ik ben je heel erg dankbaar.’

Eline

Schooladvies van Kader naar Havo/VWO. ‘Bedankt heb heelveel aan jou gehad’

Hallo Bernadette,

Ik ben Eline ik weet niet of je me nog kent maar ik dacht ik stuur je even een berichtje ik heb namelijk mijn advies binnen, mijn Cito score en ik weet naar welke school ik ga! Mijn school voor volgend jaar is Keizer Karel College waar ik me had ingeschreven en waar ik zooooo graag heen wilde!!! Dus erg blij mee. Met een Havo/Vwo advies!! Ook super blij mee. En mijn uitslag van de Cito waar ik echt iets van 3 weken van in spanning heb gezeten is 5.42 geworden !!!

Groetjes Eline

Eline

Schooladvies wordt aangepast van Havo naar VWO. ‘Ik leer heel veel van je.’

Schooladvies wordt aangepast van Havo naar VWO.

Fleur

Bernadette Grijmans

  • Werktijden
  • Ma: 09:00 - 17:00
  • Di:   09:00 - 17:00
  • Wo: 09:00 - 17:00
  • Do: 09:00 - 17:00
  • Vr: 09:00 - 17:00
  • Mobiel: 06 293 270 42
  • Email: info@rtexcellent.nl
Spring naar toolbar