Herkent u de bovenstaande punten dan kan het zijn dat uw kind wellicht belast is met dyslexie.
Onvoldoende motivatie
Omdat het kind weinig resultaat ziet van zijn inspanningen raakt het gedemotiveerd. Zeker wanneer er nog geen diagnose is gesteld kan het kind allerlei redenen bedenken waarom het lezen en spellen niet lukt.
Lichamelijke klachten
Faalangst
Omdat ieder kind aan verwachtingen van ouders / leerkrachten en soms klasgenoten wil voldoen ontwikkelt het soms faalangst. Dit is de angst om te falen of tekort te schieten, de angst om niet aan bepaalde verwachtingen te kunnen voldoen. Deze faalangst heeft veel invloed op prestaties.
andere problemen
Een kind met dyslexie heeft naast problemen met lezen en spellen, vaak met meerdere vaardigheden problemen. Bijvoorbeeld met rekenen en het verwerken van instructies van de leerkracht. Het risico bestaat dat gedacht wordt dat het kind niet goed genoeg zijn best doet en dat het hierop wordt afgerekend.
Dyslexie heeft dus grote gevolgen voor het functioneren van het kind op school, maar ook thuis.
Officieel wordt dyslexie in Nederland aangeduid als:
“Een hardnekkig probleem met het aanleren en het accuraat en/of vlot toepassen van het lezen en/of spellen op woordniveau.”
Dyslexie betekent letterlijk: niet kunnen lezen. Bij dyslexie gaat lezen, spellen en schrijven gezien de leeftijd en het onderwijsniveau veel te moeizaam, terwijl iemand wel een gemiddelde intelligentie heeft.
Er is alleen sprake van dyslexie als er geen andere oorzaken zijn die de leesproblemen kunnen verklaren. Bij dyslexie kunnen zowel lees- als spellingsproblemen voorkomen, maar deze komen ook los van elkaar voor.
In Nederland heeft ongeveer 10% van de basisschoolleerlingen moeite met leren lezen. Leert een kind niet goed lezen dan heeft dit grote invloed op de schoolloopbaan en het verdere functioneren in de maatschappij. Het is dan ook belangrijk dat basisscholen leesproblemen zo vroeg mogelijk opmerken en aanpakken.
Veel basisscholen geven aan onvoldoende kennis en capaciteit te hebben voor begeleiding van leerlingen met leesproblemen. Deze extra ondersteuning van leerlingen met leesproblemen wordt gedaan door een remedial teacher. Deze kan ingeschakeld worden door school maar ook door ouders zelf.
Herkent u het bovenstaande bij uw leerling of uw kind? Neem dan gerust contact op. Het tijdig erkennen van het probleem is belangrijk voor het verdere verloop van de begeleiding. Hoe meer het kind ontmoedigt is bij het leren hoe langer het duurt voordat het weer vol vertrouwen vooruit kan.